top of page

Corsica 4

We rijden via de Westkust naar huisje vijf.

De zon schijnt en maar goed ook want het is een prachtige weg!

Hij kronkelt en slingert boven en naast de kustlijn via dorpjes en je ziet de helderblauwe zee. We zijn niet gehaast en stoppen hier en daar voor een klein wandelingske en koffie. Dit deel van Corsica is weer helemaal anders, veel toeristischer ook. Tegen de bergflanken staan heel veel villa's en in de dorpen wordt flink bijgebouwd.

Ik ben blij dat het niet druk is want volgens mij is het hier in de zomer heel de tijd file! Zeker in de buurt van de Calanches de Piana, een stuk met rode rotsen en kliffen waar er nu al her en der mensen hun auto langs de weg parkeren om foto's te maken zodat je niet goed meer door kan.

Afin, huisje vijf ligt in de buurt van Ile-Rousse landinwaarts. De omgeving doet me erg denken aan Toscane. Je ziet ook rondom overal schattige dorpjes op de heuveltoppen liggen.

Het huisje ligt verscholen in een privé olijfgaard net voorbij Feliceto. We spreken af met de 'manager', een vriendelijke Pool, op een parking en hij rijdt ons voor. Het is een pittig wegske met veel putten, gelukkig hebben we een camionette! Aan het eind van de olijfgaard ligt het huisje met een mini privé zwembadje. Het was een schuurtje vroeger. De man vertelt ons dat de eigenaar alle huisjes op het domein laat verbouwen tot vakantiehuizen omdat de olijfoogst niet veel meer opbrengt. Daar zit de klimaatopwarming voor heel veel tussen. Zo jammer. We zijn de enige gasten op het domein en hebben alleen gezelschap van twee ezels en wilde konijnen.

Het huisje is echt mini, maar het is zo'n mooi weer dat we vooral buiten zitten. Het zwembad is heerlijk, het uitzicht prachtig, genieten maar!

De eerste dag rijden we 's morgens een stukje en wandelen we de 'Boucle de Santa Reparata di Balagna'. Het is een wandeling die rond een stuwmeer loopt.

In de verte zien we precies een supercute dorpje op een top liggen. Na de wandeling rijden we er naartoe. In de reisgids lees ik dat het Sant-Antonio is, één van de mooiste dorpjes van Frankrijk! Je moet je auto op een betaalparking achterlaten aan het begin van het dorp, want het is helemaal autovrij. De huisjes lopen in elkaar over, het is een beetje een doolhof.

We ontmoeten er een schattig tandenloos manneke die graag een babbeltje wil doen en me de hele tijd wil aanraken 'ma belle' herhaalt hij steeds, haha.

Daarna rijden we nog naar Monticello, weer zo'n mooi dorp.

's Anderendaags vertrekt onze wandeling vanuit het huisje naar Speloncato en Nessa.

In de namiddag genieten we van het zwembad.

In het dorp is een leuk buitenrestaurant La Pa'Paillote waar we 's avonds naartoe rijden. Superlekker én gezellig.

De derde dag in huisje vijf rijden we naar Santa Reparata en starten daar de wandeling. We bezoeken ook nog Pigna (mooi!, huizen met allemaal blauwe luikjes en ook verkeersvrij) en Cordara.

Daarna rijden we naar Ile-Rousse en doen boodschappen vooraleer we ons afkappen bij het huisje en zwembad. Rummikub en petanque, zon, water en een aperitiefke.

Dan is het de voorlaatste dag op Corsica. We beslissen dat we een klein wandelingske doen vanuit het huisje tot aan het dorp. Wanneer we over de draad klimmen van ons domein komen we recht op een wandelpad terecht dat tot aan het dorp loopt. Vlakbij is een prachtige oude brug waar de rivier onderdoor stroomt. Super idyllisch.

Voor de rest van de dag chillen we.

De laatste dag vertrekken we in de voormiddag naar Ile-Rousse omdat we daar de boot naar het vasteland nemen. We kopen souvenierkes, eten nog wat, slenteren rond tot het tijd is om in te schepen.

Bye bye Corsica, je was geweldig!

Nog wat feiten op een rij:

-de rummicub battle doorheen de vakantie (32 keer) heb ik glansrijk gewonnen, ief won de petanque.

-de dorpjes zijn vaak een doolhof van straatjes.

-er lopen veel dieren op straat.

-mensen zijn supervriendelijk (in de reisgidsen beweren ze meestal tegenovergestelde).

-het eiland is een ideale mix tussen Frankrijk en Italië: lekker brood én heerlijke koffiekes.

-bijna alle verkeersborden zijn doorzeefd door kogels, bij de plaatsnaamborden zijn de Franse namen meestal overschilderd, zodat alleen de Corsicaanse versie leesbaar blijft.

-auto(wrakken)sluikstort overal

-veel graftombes langs de weg

-we wandelden in totaal een 285 km

-er zijn prachtige bloemen, bomen en planten.

-Corsicanen zijn zeer creatief met het maken van hekken (het ijzeren bed is mijn favoriet)